Waar blijft de merchandise voor vrouwen?

Over een maand begint het WK voetbal en kleurt het hele land weer oranje. Je zult mij niet zo snel in een Sambashirt zien, maar ik ben een sucker voor mooie merchandise, zoals de nieuwe outfits van het Nederlands elftal. De witte retro leeuw met knaloranje en donkerblauw: wow! Voetbalartikelen zijn meestal een mannending, maar in de Oranje-collectie zijn dit keer zelfs damesmodellen opgenomen (en ja, die heb ik uiteraard gelijk besteld).

Gisteren zag ik deze Nike Air Max uit diezelfde Nike collectie voorbij komen. Op Nike.com kun je zelf de kleuren, zool en veters kiezen. Heel erg gaaf. Hebben, hebben, hebben!
Schermafbeelding 2014-05-10 om 10.05.45

Ik word ontzettend hebberig van mooie merchandise en ik blijf me verbazen over het beperkte aanbod van Nederlandse voetbalclubs voor vrouwelijke fans (of ‘vriendinnetjes van’). Ik loop minstens één keer per maand de fanshop van mijn favoriete club binnen met het idee dat ik best iets zou willen kopen. Maar als ik binnen ben, verandert dat meestal in het idee dat ik graag een man zou willen zijn. Op wat lelijke casual kleding na (okee smaken verschillen, dus kijk zelf maar), heeft Feyenoord niks te bieden. En ook bij andere clubs hebben dames niets te zoeken in de fanshop. Meestal bestaat het onderdeel ‘vrouwen’ niet eens in de online shop.

In het buitenland is dat wel anders. Zo heeft mijn favoriete Engelse club Liverpool FC een aardig damesassortiment (deze shorts staan op mijn verlanglijstje). In Amerika lopen ze helemaal lichtjaren voor. Het assortiment vrouwenspullen in de fanshops van NFL, NBA en MLB teams is minstens zo groot als dat voor mannelijke fans. Wat te denken van hardloopshorts van de Denver Broncos, een bikini van de San Francisco Giants of een customized hoodie van de Golden State Warriors?
collage

Ik ben niet de enige vrouw die van voetbal houdt. En ook zeker niet de enige die van voetbal én mooie spullen houdt. Vrouwen worden onterecht genegeerd door de fanshops. Ze zijn misschien wel meer dan mannen bereid om geld uit geven aan kleding met het clublogo. Mits het aanbod daar aanleiding toe geeft natuurlijk. Hopelijk snapt adidas, Feyenoords nieuwe kledingsponsor, dat wel. Hoewel de fanshop van aartsrivaal Ajax (ook adidas) niet veel aanleiding geeft tot optimisme.

Tot die tijd geef ik mijn geld maar uit aan Oranje. Als zelfs Graziano Pellè het draagt, dan weet je dat het goed is. Hup Holland Hup.

Advertenties

3 gedachten over “Waar blijft de merchandise voor vrouwen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s