Sportsponsoring: Nieuwsgierig naar het nieuwe jaar

Zoals ieder jaar in december vliegen de terugblikken, jaaroverzichten en award uitreikingen je deze periode om de oren. Ook in 2017 waren er genoeg (sportieve) hoogtepunten.

 Tom Dumoulin in een roze en regenboogtrui, het oneindige lef van Max Verstappen, de OranjeLeeuwinnen die onze nationale voetbaltrots redden, het historische feest op de Coolsingel, Dafne weer de snelste van de wereld… Het was een mooi jaar.

Ik ben nogal ongeduldig van aard en sta daarom liever niet te lang stil bij die terugblik. Dat slaat snel om in nieuwsgierigheid naar de ontwikkelingen die ons komend jaar te wachten staan. Wie worden onze helden in 2018? Welke sporten en sponsorships winnen volgend jaar de strijd om de aandacht?

We zagen dit jaar met dank aan het EK Vrouwenvoetbal in eigen land een enorme boost in de interesse in meiden- en vrouwenvoetbal. Was dat een opvlieger of zet die ontwikkeling zich door? Het aantal ouders dat voetbal overweegt voor hun jonge dochter (tot 5 jaar) verdubbelde na het EK. De komende jaren zouden we dit dus terug moeten zien in het aan meisjes dat aanklopt bij de voetbalvereniging. Voorlopig blijven de vrouwen van Oranje in ieder geval in uitverkochte stadions spelen. Wat mij betreft geven we hen een groter podium. Op naar de Kuip! Dat moet toch ook op sponsors een onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben?

Terwijl de wereld er voor het vrouwenvoetbal rooskleurig uitziet, bevinden de mannen zich in drijfzand. Recent analyseerde de New York Times dat de FIFA grote moeite heeft om sponsors te vinden voor het aanstaande WK in Rusland. Niet in de minste plaats vanwege de tot de grond toe afgebrokkelde reputatie van de internationale voetbalbond.

Ook zagen we afgelopen jaar de interesse in Champions League teruglopen. Het ziet er naar uit dat de televisie uitzendingen van het kampioenenbal vanaf volgend jaar in steeds meer landen achter de decoder geplaatst worden, waardoor die trend niet zomaar zal omkeren. De kans op een Nederlandse ploeg in de Champions League wordt er ook al niet groter op. Tel daarbij op dat ‘we’ het WK aan ons voorbij moeten laten gaan en het mag duidelijk zijn dat er voor Nederlandse voetbalsponsoren vanaf  2018 minder kans is op internationale exposure.

Het jaar 2018 wordt voor mij ook vooral een jaar waarin geracet gaat worden. En niet alleen omdat we de effecten van een aantal geweldige sponsorships in kaart mogen brengen, maar vooral ook vanwege de ontwikkelingen in Formule 1 én Formule E. Die laatste klinkt veel mensen misschien nog onbekend in de oren, maar daar gaat komend jaar zeker verandering in komen. Formule E is een wereldwijde competitie met elektrische auto’s op stratencircuits in wereldsteden.

Formula E is een unieke combinatie van innovatie en sportieve strijd. Samen met de toenemende aandacht voor duurzame mobiliteit zorgt dat ervoor dat het op dit moment het meest gewilde sponsorship onder automerken is. Onder andere Nissan, Porsche, BMW, Audi en Mercedes maakten afgelopen jaar bekend dat ze volgend seizoen (of het jaar erna) in de Formule E stappen. Ik ben heel benieuwd hoe al die merken er – via de Formula E – voor gaan proberen te zorgen dat juist hun auto’s als de meest duurzame en innovatieve worden gezien. Ik ga het zeker volgen.

Deze column verscheen eerder in Sponsorreport. Het report is hier te downloaden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s