Grand départ als ultieme promotie

De Ronde van Frankrijk is weer onderweg. We hebben de eerste valpartijen gehad, er zijn truien uitgedeeld, bergpunten gesprokkeld en er wordt gedemarreerd en gesprint bij het leven. De Tour is een circus waar de wielerliefhebber nooit genoeg van krijgt. De honderdeerste editie van de Tour de France startte – zoals al achttien keer eerder gebeurde – niet in Frankrijk. De eerste drie etappes werden verreden in Engeland. Het graafschap Yorkshire was daar gastheer van de grand départ.

Engeland geeft Utrecht het perfecte voorbeeld en Yorkshire laat in de eerste twee etappes een geweldige indruk achter. Het landschap is schitterend, maar vooral het enthousiasme van de mensen is indrukwekkend. De Engelsen staan langs vrijwel het gehele parcours rijen dik, altijd even vrolijk en continu zwaaiend naar de karavaan. Meerijden in die optocht voelt op zijn minst alsof je de koningin zelf bent. Na twee dagen hebben de meeste karavaanmedewerkers al spierpijn in hun arm van het zwaaien uit de auto. Met open mond rijden we de eerste 400 kilometer door Engeland. ‘Kan dit in Utrecht ook?’, vragen we ons regelmatig af.

Misschien dachten ze dat vorig jaar in Engeland ook wel. Yorkshire was voorafgaand aan deze Tour niet de meest voor de hand liggende vakantiebestemming voor het doorsnee Franse, Belgische of Nederlandse gezin, maar wie de eerste twee etappes van deze Tour de France heeft gezien, zal het op zijn minst eens overwegen. De prachtige beelden van de renners in het indrukwekkende Engelse landschap zijn meer waard dan welke positieve recensie over de regio dan ook. Nu de Tour weer naar de overkant van het kanaal is vertrokken, begint voor Yorkshire de periode om vruchten te plukken van de organisatie van de tourstart.

Datzelfde wil Utrecht volgend jaar als organisator van het grand départ 2015 ook bereiken. De tourstart moet de Domstad voor een breed internationaal publiek op de kaart zetten. De vooruitzichten daarvoor zijn goed. In 2010 was Nederland ook al toneel van de start van de Ronde van Frankrijk, toen begon de Tour in Rotterdam. Naar de havenstad kwamen in 2010 één miljoen bezoekers in het weekend van de start. Daarnaast ontving de stad 1.200 journalisten van 360 kranten, 75 televisiestations en 70 radiozenders. In totaal werd er in Rotterdam rondom de start van de Ronde van Frankrijk 21 miljoen euro extra uitgegeven door bezoekers, organisatie, ploegen en journalisten.

De aankomende maanden zal Utrecht er alles aan doen om volgend jaar ook een mensenmassa op de been te krijgen voor het grand départ. En dat begint in de karavaan. Het Engelse publiek reageerde in de eerste etappes alvast uitzinnig op de komst van de Utrechtse auto’s (al sluiten we niet uit dat ze dat ook deden bij die andere 35 merken in de karavaan). Wanneer de auto’s ergens op een berg stil komen te staan door de enorme hoeveelheid toeschouwers, hebben we in no time een aantal mensen overtuigd om volgend jaar in Nederland te komen kijken.

De reclamekaravaan is een ultieme gelegenheid om letterlijk dichtbij de doelgroep te komen. Hoe vaak kom je in de situatie waarin fans je enthousiast op staan te wachten, toeroepen en smachten om je product in ontvangst te nemen? Voor bijna de helft van de bezoekers is het wielerpeloton niet eens de belangrijkste reden om langs de kant van de weg te gaan staan. Zij komen naar het parcours voor de versierde auto’s en goodies van de sponsors in de reclamekaravaan. Met een beetje geluk nemen ze na een dagje bij een Touretappe een tas vol sleutelhangers, petjes, pennen en koelkastmagneten mee naar huis.

Le Tour Utrecht heeft in totaal 50.000 sleutelhangers meegenomen naar de Tour, maar in vergelijking met het totale aantal van 14 miljoen karavaan-cadeautjes is dat een schijntje. Voor Utrecht is de karavaan een eerste stap om de stad in de spotlights te zetten. De komende maanden zal er nog vele meer aandacht voor de stad komen en honderd dagen voor de start begint een programma van evenementen en activiteiten rondom het grand départ. Voor het zover is, probeert Utrecht de komende week eerst nog vanuit de karavaan de harten van het Belgische en Franse wielerpubliek te veroveren.

Voor Yorkshire was het grand départ van deze Tour de France een groot succes. Het zal het toerisme in de regio zeker geen windeieren leggen. Bezoekers en televisiekijkers van de eerste twee etappes zullen zich de mooie landschappen en het uitzinnige publiek nog wel even herinneren. Het is te hopen dat volgend jaar rond deze tijd de Dom bij iedereen in het geheugen staat gegrift. Als het Engels voorbeeld wordt gevolgd, kan het grand départ 2015 zomaar de ultieme promotie voor Utrecht worden.

Deze blog verscheen eerder op Sport KnowHow XL.

Advertenties

Een gedachte over “Grand départ als ultieme promotie

  1. Beautiful Yorkshire inderdaad, maar ook het geweldige publiek daar! Volgens mij zullen de Nederlanders minstens even enthousiast zijn! Een grote uitdaging voor Utrecht om dit succes proberen te evenaren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s